dilluns, 23 de juliol del 2012

Un petit resum de més de mil anys de pagesia a Sant Climent de Llobregat



A la segona meitat del segle X, el marge Sud del Llobregat és una zona tranquil·la i les algarades musulmanes han esdevingut molt ocasionals. De mica en mica arriben pagesos afavorits per la política d’aprissió que faciliten els comtes de Barcelona, sabedors que la millor manera d’assentar l’ocupació és l’establiment de nuclis habitats que assegurin la presència cristiana. Al Pirineu s’està produint una petita revolució demogràfica i ha millorat l’alimentació. L’esperança de vida s’ha allargat i aquests fets faciliten que algunes famílies cerquin en el Sud una sortida per tenir terres.  Ens trobem davant d’un país molt dinàmic, els que venen a repoblar són parelles joves, que només porten la llavor de la primera collita i alguna eina. De mica en mica, la facilitat d’aprissionar farà que puguin construir una petita casa i que la família pugui créixer.
A Sant Climent de Llobregat l’any 970 ja es fa menció d’una església que, per tant, és més antiga i que s’ha edificat al costat del Camí Ral que va des de Barcelona cap al Sud. Al seu voltant apareixen unes quantes cases que en poc temps es converteixen en el carrer Major, seguint el seu pas, des del lloc on conflueixen el camí i les rieres del Querol i de les Comes, fins al Padró.
Els primers masos són senzills i famílies àmplies comparteixen l’espai amb els animals. És una societat fonamentalment agrícola, amb poca moneda corrent.
S'arrabassen boscos; els artigaires obtenen petits alous, que esdevindran de propietat real. Les famílies mengen allò que cullen. En prou feines es produeixen excedents i no hi ha mercat per abastir. Barcelona és una capital que no arriba a les 3000 persones i moltes d’elles són pagesos en els seus contorns.
La vinya esdevé el cultiu fonamental: arrela perfectament a muntanya i és un producte de secà; No li calen grans extensions de terrenys; el vi, es pot guardar i no es fa malbé immediatament i té un fàcil transport; sovint l’ingesta de vi contribueix aportant els nutrients que l'alimentació frugal de la majoria de la població, no aporta. Al seu costat, els cereals que també es poden acumular i reservar per tota la temporada, s'utilitzen per a pagar els censos i com a base de la majoria de preparats destinats al menjar de la família.  L’olivera proporciona fruits calòrics i en forma d’oli facilita les conserves, i constitueix l’altre pilar de l’alimentació.
La petita ramaderia domèstica aportarà algunes proteïnes en forma de carn, per alguns àpats assenyalats (Nadal, Pasqua, ....) i per pagar censos.  A tots els masos acostumen a tenir gallines, algun ànec o oca, un o dos porcs a l’any, que sacrificaran per salar o guardar en oli la carn i que allargaran en forma d’embotit o de conserves durant una bona temporada.
Davant d’una economia tant de subsistència, és important tot allò que es pugui recollir del bosc: bolets, aglans (per fer farina), castanyes, espàrrecs, ... I alguna peça de caça que pugui obtenir-se.
A les rieres es planta i cull cànem i lli, que s’utilitzarà per a l’elaboració de teixits.
En menys d’un segle, però, els pagesos que havien hagut de suar per mantenir les terres, ja n’havien perdut la seva propietat que passà a mans de l’església i dels senyors feudals. Al costat del petits camperols que es van assentar en el territori van sorgir uns pagesos mitjans, propietaris de força peces de terra, que tenen cavall i armes que utilitzen al costat dels senyors i que fan servir contra altres pagesos si és necessari. Són pagesos i també cavallers, que poc a poc es distanciaran del treball de la terra i participaran de les cavalcades dels nobles i n’obtindran beneficis que cada vegada els fan més rics. Ens trobem un d’aquests cavallers a Sant Climent: Recosind, vassall i cavaller del comte Ramon Borrell,  petit potentat amb moltes cases, terres i gran nombre d’animals i posseïdor d’un cavall, una egua, una espasa, una llança, una targa i un escut.
Com a la resta de la Catalunya Vella, el feudalisme sotmet amb els mals usos als pagesos sense miraments.
El pas del Camí Ral, però, converteix Sant Climent en una de les referències de la Baronia d’Eramprunyà que ha passat de les mans del Comte de Barcelona a la branca catalana de la família March. Hi trobem documentades diverses comitives reials (entre elles la del darrer viatge de Pere el Gran, que morirà un parell de dies després a Vilafranca després de ser visitat per Arnau de Vilanova i d’haver haver de reposar i fer llit al nostre poble), possessions importants de la família March, que obliga a retre homenatge algun dels seus cavallers en “la seva casa de Sant Climent”, i l’autorització de Jaume II per a celebra-hi mercat perquè “Sant Climent és un indret més protegit, concorregut i ben situat”.
L’any 1391 hi ha vint-i-quatre pagesos de remença a Sant Climent: declaren estar lligats al mas, obligats a fer-hi  residència i no ser lliures. D’aquest grup, n’hi ha tretze que són els més precaris, amb menys de quatre peces de terra, nou en tenen entre quatre i deu i només dos d’ells estan entre els que posseeixen més de 10 peces de terra (sempre trossos de petites dimensions). 
Segons el capbreu de 1458, de 79 pagesos, en queden 7, més  una pagesa, que declaren  entre les seves servituds, ser homes propis, solius i afocats. És el moment en que Alfons el Magnànim planteja el pagament d’un subsidi per a redimir la remença dels pagesos catalans.
Ben al contrari del que està passant a tot el país, un grup de 43 famílies d’Eramprunyà es reuneixen en un consell en el que decideixen no participar del sindicat remença que d’acord amb la reina Maria, esposa d'Alfons el Magnànim pretenien recaptar i elegir síndics per a redimir la remença. Aquest grup de pagesos, s’alien amb el seu senyor Lluís Marc  per oposar-se radicalment al plet dels remences.
Un grup important d’aquest pagesos és de Sant Climent i hi podem reconeixer alguns cognoms arrelats al nostre poble: Bonet, Moragues, Folquet, Soler, Bardina, …
D’aquest document se’n desprèn que la majoria de pagesos remences d’Eramprunyà no desitjaven alliberar-se del mals usos: per a ells, el pagament dels talls eren una taxa superior que no volien pagar. Ja els estaven bé els mals usos que s’aplicaven només de forma excepcional. De fet, l’arsina, l’intèstia, la cogúcia i l'eixorquia no s’aplicaven mai i només la remença es cobrava quan els pagesos es casaven amb parelles de fora de la baronia o volien deixar el mas .
Tot i aquestes protestes,  l’any 1486 es signa el Tractat de Guadalupe i els pagesos en surten com a classe emfiteuta propietària del domini útil de la terra . Però al llarg dels segles XVI i XVII aquesta propietat li és en bona part arrabassada per la burgesia barcelonina amb capital d’origen comercial.
En aquest segles es produeix un procés de concentració de la propietat, facilitat pels episodis de pesta que esborren famílies senceres. Augmenten en algunes zones les propietats mitjanes i disminueixen els petits propietaris que esdevindran jornalers a comte d’altri: aquests pagesos menuts davant de les conjuntures de crisi que es van repetint cíclicament, es veuen abocats a l’endeutament, inicialment poc important, però que anirà consolidant–se fins a, sovint, la pèrdua de la propietat.
A Catalunya es generalitzen els censals, de baix interés i de caràcter indefinit, que es comencen a demanar en ocasions puntuals i que queden eliminats al tornar el total del prèstec. També trobem les “vendes a Carta de Gràcia” que suposa la venda d’una part de la propietat amb la condició de poder-la recuperar al tornar la mateixa quantitat prestada, com comprovem que també passa amb els pagesos climentons.
Entre els principals creditors hi figuren els grans propietaris i els burgesos de Barcelona, que inverteixen part dels seus beneficis en les rendes futures que els proporcionaran els prèstecs deixats. Per dissimular l’usura es parla de “Venda” i s’utilitza la fòrmula jurídica de “venedor i comprador” .
L’endeutament pagès va cedint terreny de mica en mica davant la pressió econòmica del capital barceloní. Entre els noms que s’estableixen com a propietaris trobem títols nobiliaris com els Comtes del Fonollar (aristòcrates des de 1711) , els marqués de la Manresana, els marquesos de Sentmenat o industrials i financers que inverteixen els seus beneficis en terres al Delta del Llobregat per a obtenir-ne rendes netes. Entre aquests trobem cognoms tan il·lustres com els Güell, els Serra, els Bacardí o els Nadal, que llogaran terra a molts pagesos de la nostra zona. A més, molts d’aquests “inversors” en el segle XIX és van beneficiar de la desamortització de les terres eclesiàstiques i van poder-ne comprar grans superfícies, com és el cas dels Nadal o de famílies ennoblides de cop amb la compra de grans patrimonis com els Girona, que es van fer amb el títol d’Eramprunyà i amb el Castell i les terres i dominis que encara dominava el títol. Poc espai quedava per a les inversions pageses que en prou feines podien fer front a la supervivència amb allò que collien i als pagaments que se’ls imposaven 
El model pagès d’un poble com el nostre respon clarament al model que s’estén per tota la comarca:
  • A les terres humides de la Marina (on es troben nombroses propietats climentones) s’obre un dels dos fronts que marquen l’agricultura dels pobles del Delta. Són terres majoritàriament de secà, amb un xic d’horta prop del riu i les torrenteres en que es troben els horts domèstics, sovint regats a mà (la genariltzació de pous i dels mètodes de reg no arribaran fins el XIX). Una gran part dels cultius eren de cereals (generalment per a autoconsum, en un època en que el blat és el principal aliment dels pagesos).
També s’hi troben algunes vinyes emparrades (vi grec) i prop del riu els camps amb arbres fruiters.
·         A la muntanya (terres de secà, més aviat estèrils i abundants de licorella), la manca d’adob orgànic i les tècniques massa rudimentàries, feien que el rendiment fos escàs i divers. Les vinyes ocupen la major part de superfície, però es generalitzat el cultiu de gra, de l’olivera, els ferratges i els garrofers. Com hem dit: no es pot oblidar que de la terra que es treballava havia de sortir l’aliment de la família (blat, vi, oli) i dels animals de treball.

No es pràcticament fins el segle XX que es produeix una veritable revolució en l’utillatge pagès. L’arada romana continuava sent la més utilitzada, amb l’única innovació de la punta de la rella de ferro. A partir del XVIII es substitueix el bou per la mula, més ràpida i més aprofitable per al transporti la seva alimentació resulta més fàcil al ser un animal que pot menjar de tot..
La vinya
A partir de la segona meitat del segle XVIII s’intensifiquen les explotacions vitivinícoles per tot el país i bona part de la producció es comercialitza a l’estranger (o a Barcelona, en el cas de Sant Climent). Aquest és un dels puntals econòmics de l’auge de Catalunya i de la primera revolució industrial del país.
Els boscos s’arrabassen i els ceps ocupen les muntanyes. Es produeix una veritable conquesta dels turons. El vi, es un producte fàcil de manipular, de transportar, i de conservar i, si cal, es pot transformar per a usos no alimentaris. A més, en un temps en que l’alimentació és més aviat justa, el vi representa una aportació de calories i proteines important que complimenta el nodriment pagés. A Sant Climent en prou feines queden boscos: la fusta dels pins es venia per a fer bigues a Barcelona i de les alzines i roures se’n feia carbó.
Ja des de l’edat mitjana la vinya era el cultiu més generalitzat, especialment en zones de pendents com els nostres. L’ocupació de l’any mil ja anava acompanyada de ceps, però no es generalitzava més enllà de les possessions dels masos. En el segle XIII havia augmentat el volum de terres en cultiu (que es van abandonar amb les mortalitats causades per les pestes i la disminució de població que van representar) però sense fer ombra al que va arribar en el XVIII, en que tots els racons queden colonitzats pels ceps.
Generalment els contractes per a plantar vinya eren els de Rabassa morta,  hereu del  contracte de complantatio romà. És tracta d’un contracte que pretén  posar en correu noves terres amb vinya. Posar en conreu una vinya requereix un gran esforç per part dels pagesos que han d’esmaigencar i arrabassar la terra i no produirà rendiment els primers anys. Segons aquest tipus de contracte, el pagès no pagarà fins que no s’obtingui fruit de la vinya. En la primera producció, el senyor donarà la meitat d’una vinya al pagès. Amb aquest sistema el propietari obtenia la meitat d’una vinya i el pagès l’altra. A partir del segle XII, la generalització de  la vinya fa canviar aquest contracte i es repartirà la producció. No serà fins després de la Pesta en el segle XIV que apareix el contracte de la Rabassa Morta, propiament dit,  en que l’interés dels propietaris per a la terra es treballi, fa que s’estableixi aquest model pel que el pagès podrà tenir el domini útil de la terra fins que la vinya no es mori. De fet és un contracte de tipus emfitèutic.
Són nombrosos els contractes d’aquest tipus que trobem amb pagesos de Sant Climent i alhora, hi podem comprovar com el model de l’expansió vitícola també es produeix en el nostre entorn i en les nostres famílies. De fet són nombroses les mostres de creixement econòmic que trobem a Sant Climent: a començaments del segle XVIII es refà l’església sencera (sembla que per algun motiu havia caigut i només n’havia quedat el campanar), la majoria de masos es reconstrueixen i engrandeixen i apareixen al nucli urbà casals més grans.
A mitjans del segle XIX es produeix una important crisi en el món vitícola. Els pagesos de Sant Climent s’ajunten per a presentar  reclamacions  per no poder fer front als pagaments de les contribucions. En un document de l’Arxiu Mas de les Valls es pot llegir la “Relación de los propietarios de este termino de las perdidas que han sufrido los viñedos por la enfermedad llamada vidium y evaluadas por los agronoms al efecto nobrados”. Entre ells trobem a Antònia Marcè que té diverses vinyes i que declara haver perdut 12 càrregues en a Can Amat i  5 més a l’Angla, segons la valoració de pèrdues evaluades per l’ajuntament, per un total de 544 rals.
A finals dels segle XIX arriba la fil.loxera a Catalunya i e sembla no serà fins el primer decenni del segle XX que la plaga castiga les nostres muntanyes. Al Baix Llobregat  la crisi es va anar superant gràcies a la intensificació i a l’especialització en fruiters i hortalises al Pla, que, sembla, que es va obrir camins als mercats de la capital i, fins i tot a l’exportació. I mentre a altres comarques s’introduia el cep americà, al nostre poble es va optar per a cultiu s alternatius que ja es donaven a les nostres vinyes i que va generalitzar el conreu del cirerer.
Però serà en els darrers anys del segle XIX que l’arribada de la fil·loxera a Catalunya, castigarà el camp català radicalment. A Sant Climent la plaga arriba puntualment com a la resta del país i ho podem llegir en els contractes d’arrendament: L’any 1899, un pagès climentó lloga una peça de terra a l’”umbril de Can Mas”, per cent anys, amb l’obligació de plantar-hi raïm negre, garrofers i oliveres (“a quince pasos uno de otro”) i de substituir-los quan es morin. Els ceps s’han de plantar de la “forma acostumbrada en el pais” i s’indica expressament que han de ser de cep americà, que pagarà la propietària,en la primera plantada. S’han de plantar els arbres en sis anys. La terra s’ha de cultivar segons la costum del país, i s’ha de llaurar entre febrer i març i netejar abans de juny. Amb les branques esporgades s’han de fer cristalls per protegir els reguerots de l’aigua. S’estipula, també, cada quan s’han de podar els garrofers i les oliveres, la meitat a càrrec de la propietària, si s’enterren o de qui es quedi el brancatge. Com aquest contracte d’arrendament en trobaríem dotzenes en les nostres vinyes i podem comprovar com ja s’esmenta que tots els peus han de ser cep americà, per evitar el pas de la  plaga.

En general, al Baix Llobregat la crisi es va anar superant gràcies a la intensificació i a l’especialització en fruiters i hortalisses al Pla i es van obrir nous camins als mercats de la capital i, fins i tot a l’exportació. I mentre a altres comarques es conservaven els  conreus amb la introducció d’aquest nou tipus de cep, al nostre poble es va optar per a cultius alternatius que ja es donaven a les nostres vinyes anteriorment de forma minoritària, i que van portar el predomini absolut del conreu del cirerer, pràcticament fins als anys vuitanta del segle XX, en que ja són  moltes les famílies han abandonat la terra i les vinyes passen a ser ermots.

diumenge, 1 d’abril del 2012

RAMS I SANT PONÇ


Encara sento l'olor dels rams de camamilla de Cal Ratolí, o dels manats de farigola, espigol, romaní, que lligaven a cal Fèlix de la Juliana ... suposo que vaig tenir la sort de poder viure el final d'una tradició que, en la seva forma original, començava a morir a Sant Climent, on moltes famílies pageses havien fet algun caleró gràcies a la fira de Sant Ponç.

Tot començava amb els rams de llorer i olivera que omplien el carrer la setmana abans de Rams. Tinc molt present que els feien al carrer i que passava el camió de cal Sanz a recollir-los per portar-los a vendre a la Menuda i al Born. El carrer ja feia olor de fresc, d'il·lusió, ... de poble viu. Jo encara n'havia amanat amb el meu pare a la vinya de Can Tallada, però no tenia res a veure amb el que respirava el meu carrer!. 

El final d'abril començaven a entrar feixos i feixos d'herbes als barris i perfumaven la nostra vida per uns dies. Tot era gent feinejant i enraonant al carrer; riures, xiscles de bon ambient i mans que arribaven de les famílies més properes. Quan més s'apropava el dia11 de maig, més s'allargaven les nits i baixaven les veus i les alegries. 

Aquesta setmana encara he tingut la sort de veure com en algun barri en feien rams i no pogut resistir la tentació de tornar un moment a la meva infantesa i recuperar aquell racó que em recorda les seves olors i les experiències que ja no viuran els nostres fills.

dimecres, 22 de febrer del 2012

CONTES DE LA HISTÒRIA. N. 4. ARXIUS PERDUTS

El cap de la secció “Coses de la vida” del meu diari, va decidir putejar-me més, i enviar-me a Salamanca: “Fa temps que no és parla dels famosos Arxius; ha veure si en fas un bon reportatge”, em va llençar, amb un bitllet de tren amb data del mateix dia. Un pesat i xafogós viatge al costat del que devia ser un diputat conservador, m’hi va conduir. Un cop allà vaig tenir el de sempre: els funcionaris estan fins als collons de l’assumpte, pel carrer la gent diu que “nadie se los va a llevar nada más i les obligaremos a devolver lo que es nuestro”, i el delegat de cultura de l’ajuntament, fart dels periodistes catalans, no vol fer declaracions. Vaja …que tot continuava igual. Cansat d’asseure el cul en un dels bars de la plaça del “La Merced” vaig decidir passar l’última tarda al famós “Archivo”, i sense idea de que havia de fer, vaig posar-me a buscar, per curiositat, fitxes amb els meus cognoms: Garcia i Bartomeu. Ben aviat vaig desestimar “Garcia” per l’abundància d’entrades que hi havia. Per fer justícia al meu pare, vaig buscar el cognom de la meva àvia: Baigol. Se’m van aparèixer dues fitxes:: una sense cap més identificació i l’altra amb el nom “Pedro”. El cor em va fer un bot davant el que podia ser el meu oncle avi, i del que tant n’havia sentit parlar al meu pare. El funcionari em va portar la carpeta amb cara avorrida i sense fer cap pregunta. Jo tremolava d’emoció. Només hi havia algunes notes (indesxifrables), el carnet del POUM, una mena de diari del que en prou feines vaig entendre i que em va semblar escrit en italià i un llibre: “El poema de la Rosa als llavis” de Salvat Papasseit. D’entre les seves pàgines em van saltar quatre fulls molt ben aplegats que no vaig dubtar en posar-me a la meva carpeta davant de la mirada endormiscada dels arxivers. CONTINUAR ...

dilluns, 13 de febrer del 2012

Una Excursió a Sant Climent en el segle XIX.


L'any 1881, quatre membres l’Associació d’Excursions Catalana van fer una excursió de descoberta pel nostre entorn. Transcrivim tot l'article i respectem l'ortografia original per fer més real aquest narració que ens apropa a un poble del camp català, que no semblava tan proper a Barcelona, com el que coneixem ara.
En el text podem reconèixer alguns racons de les nostres muntanyes i hi descobrim alguns elements que ha quedat oblidats pels anys o que la natura s'ha encarregat de canviar.

EXCURSIÓ PARTICULAR A SAN CLIMENT DE LLOBREGAT Y SAN MARTÍ DE TORRELLAS
Lo 16 de abril del present any, sortíam de Barcelona ab lo tren de las 5 y 35 minuts de la tarde lo Sr. Jorba, los germans Cardona y l’que suscriu, ab direcció á San Climent de Llobregat.
Lo tren estaba pleníssim de gent alegre y desitjosa de disfrutar de l’esbarjo propi de las festas de Pascua.
Arrivats á Cornellá, baixém del tren y, per depressa que aném, trobém ja las tartanas plenas de gom á gom. No n’s queda mes recurs que fer lo viatje á peu per la carretera.
A la sortida del pont de fusta de San Boy de Llobregat hi ha dos pedras: la de la esquerra diu que l’pont fou construhit en 1876, y la de la dreta que sa construcció fou costejada per suscripció voluntaria.
A continuació de aquest pont hi ha la carretera que, passant per Viladecans, Gabá, Castell de Fels y Costas de Garraf, va á Sitjes y á Vilanova. Nosaltres preném á la dreta y seguim la carretera que sols está termenada fins á casa del Sr. Estruch. En la iglesia que hi ha en aquest indret, propietat del meteix senyor, notárem un rosetó gótich y una Verge de bonas formas del meteix istil que aquell, sent l’un y l’altre molt mes antichs que l’edifici. Al devant de la casa de dit senyor Estruch hi ha un jardí ab un gran dipósit d’aigua, en un de quins costats hi ha una lápida ab la següent inscripció: “El dia 19 de agosto de 1863, en presencia del Excmo.Sr.D.Juan Prim, Conde de Reus, Marqués de los Castillejos, Grande de España de primera clase y Senador del Reino, se inauguró este depósito de agua”.
Preném lo camí de San Climent, que comensa en aquest meteix deposit; passém per lo torrent anomenat de Pedro, ahont no fá molts anys solían alleugerar las butxacas dels que hi passavan, y arrivém al Estret de Rocas, ahont nos sorprengué la fosca.
Doném la bona nit á Barcelona, y, emprenént la baixada, arrivém en cinch minuts á San Climent, que está situat en una fondalada, quinas campanas senyalan repicant la festa del endemá.
Lo poble de san Climent és petit, té unas cent casas, y en la part alta hi ha la iglesia. Aquesta ni en son conjunt ni en sos detalls té res de particular, com no sía un senzill sepulcre que, segons la tradició, contingué las mortals despullas del primer abat de San Climent. En aquest sepulcre hi ha esculpida una petita torra, que tal volta indica lo apellido Torra del que hi fou enterrat, apellido que es molt comú en aquesta encontrada.
Dalt del cim de la montanya hi havía avans una bella creu de terme, mes, gracias á nostras lluitas fraticidas, fou enderrocada y avuy la guarda, si bé rompuda, un pagés que la recullí.
Durant la invasió francesa lo exércit imperial passá per los turons que dominan San Climent; veyent un poble petit, determiná cremarlo: Passaren los francesos tot lo dia 10 d’agost de 1809 fent preparatius pera portar á cap llur intent, mes afortunadamént pera l’poble, vingué l’ordre de que aquets se retiressin, y los vehins vegeren lliuradas llurs vivendas del furor de aquells nous vándalos. En memoria de aixó lo poble de San Climent consagrá lo dia de San Llorens celebrantlo ab festa major, y fá uns vint anys ha fundat un montepío baix l’advocació del meteix sant.
Lo poble de san Climent es molt abundant d’aiguas y saludable. Sos habitants vihuen del conreu de la terra y las donas se dedican á fer puntas.
En son terme s’hi trovan minas de ferro, plom y fins de plata, minerals de que envio algunas mostras á la ASSOCIACIÓ.Temps enrera aquest terme estava cubert de boscos que han anat desapareixent pera esser sustituhits per vinyas. Axó ha fet que disminuhissin las plujas, mes no per aixó ha disminuhit la febre de destruir la riquesa forestal de aquesta encontrada.
A l’andamá dematí los Srs. Jorba y Cardona, y l’infrascrit, emprenguerem la marxa cap á Torrellas.
Torrellas dista una hora de San Climent, y lo camí entre abdós pobles es molt accidentat y passa sempre entre mitj de boscos y vinyas. Lo panorama que desde l’cim de la serra se descubreix es magnifich.
A un quart d’hora de San Climent, y en lo terme anomenat Buscaróns, hi ha un pont natural format per las aiguas de un torrent que desemboca en la riera de Carol. Las aiguas de aquest torrent en una de sas avingudas socavaren una vinya, deixant aquesta en l’aire y passant per dessota de ella. Mirat aquest pont desde la part de la riera, presenta un aspecte sorprenent: té uns 80 pams de alsada per 40 d’amplada. Quan plou, las rocas y arbustos que rodeijan aquest pont se transforman en una veritable y magnífica cascada.
Una vegada dalt de la serra, y á má dreta, se trova l’Pi d’En Cartró, nom de una casa del terme de Cervelló, casa de trista nomenada que ha estat robada moltas voltas y que dos anys enrera fou teatro de un drama sachnant. Aquest pi es lo mes gros de la encontrada; se veu desde duas horas al entorn, y tres homes no bastan pera abrassar son tronch.
Deixém aquest pí á má dreta y fem alto pera contemplar lo panorama que s’estén devant nostre. Entre mitj dels turons de la dreta veyém la montanya de Montjuich y l’plá de Barcelona; al frente los Pyrineus, lo Montseny, la montanya de Torrellas y lo poble de aquest nom, quinas casas semblan un ramat de ovellas, tan escampadas están; y á la esquena veyém lo mar y la frondosa plana de Viladecans, Prat y Castell de Fels.
Lo dia es magnífich. Empreném la tortuosa baixada que, per entremitj de boscos, conduheix á Torrellas, arribém á la riera, y allí, la frescura y transparencia del aigua, al ensemps que la forta pujada que tenim devant, nos convidan á fer alto y á atacar nostras provisions.
De prompte las campanas, aquestas missatgeras de la alegría y del dolor, del perill y de la oració, fán sentir sa veu tocant á festa y avisantnos de la de Pascua que se celebra en aquest dia.
Empreném la pujada, recorrém varios carrers y arrivém á la plassa ahont hi ha la casa de la vila y la iglesia. Res tenen de particular, ni l’una ni l’altra. Lo campanar sembla bastant antich, pero ha sufert moltas modificacions, y si no fos per las campanas, ni campanar semblaría. Las portas de la iglesia están completament cubertas de ferraduras de diferents tamanyos y dibuixos, algunas molt ben cisselladas: 144 n’hi ha á cada mitja porta. Damunt de aquesta s’hi veu un petit San Martí grosserament esculpit, y dessota la fetxa 1631.
Oírem l’ofici, y després nos entornárem cap á San Climent per un altre camí. Avans de passar la riera bebém aigua de la font de Can Güell, que es molt bona. Aquest nou camí es bastant pesat; á la dreta veyém las muntanyas de Bagá y al fondo las del castell del Aramprunyà.
Arrivats al cim de la partió entre Torrellas y San Climent hi ha la casa d’en Rius, quins amos, ab una amabilitat extrema, nos feren servir pá y trago.
Desde Can Riu á san Climent hi arrivém en tres quarts d’hora, per una baixada molt pintoresca; y per la tarde nos entorném cap á Barcelona ben complascuts de nostra curta expedició.
MANEL BELAU GALLEGOS
Butlletí de l’Associació d’Excursions Catalana. Tom III, any 1881